Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is het oneens met de ANWB dat er specifieke wetgeving moet komen om de privacy van automobilisten te beschermen. ''Dat is niet nodig, de huidige regelgeving voldoet'', liet een woordvoerster van de privacywaakhond woensdag weten.

De ANWB waarschuwde dinsdag dat steeds meer moderne auto's privacygevoelige data naar de autofabrikant sturen, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft.

Het gaat om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel. Ook stelde de ANWB dat contactinformatie en persoonlijke foto's op smartphones op de harde schijf van auto's terecht kunnen komen.

Een woordvoerder van de organisatie verduidelijkt woensdag dat de geteste auto's, waarvan de ANWB de merknaam niet wil noemen, het adresboek van de gebruiker kopieerden. Er werden enkel gekoppelde profielfoto's verwerkt door de autosoftware, dus geen andere foto's die op een gekoppelde smartphone stonden.

Toestemming

Of fabrikanten met de verwerking van gegevens in overtreding zijn kon de CBP-woordvoerster niet zeggen. ''De wet vereist dat mensen goed geïnformeerd worden. Er moet toestemming gevraagd worden om data te mogen gebruiken en de consument moet precies weten welke gegevens voor welke doeleinden gebruikt worden'', aldus de zegsvrouw.

Volgens de ANWB weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niet wat fabrikanten uitspoken met de dataverbinding met de auto. Behalve dat de privacy kan worden geschonden, vreest de ANWB ook dat de automobilist volledig afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties.

De organisatie wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er aparte regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen.

Zorgvuldig

Volgens Harald Bresser van de RAI, belangenorganisatie voor autofabrikanten, wordt het probleem groter gemaakt dan het is. ''Natuurlijk verzamelen autofabrikanten gegevens. Maar zij zijn zich er terdege van bewust dat ze hier zeer zorgvuldig mee om moeten gaan.''

De oproep van de ANWB heeft volgens hem ook te maken met het beschermen van de eigen hulpdiensten. ''Ze hebben een commercieel belang en zijn bang dat de Wegenwacht straks niet meer bij gegevens kan komen'', zegt Bresser.