Van alle Nederlandse profielfoto's op Facebook, is tweederde in minstens een half jaar tijd niet aangepast.

Dat concludeert marktonderzoeker Multiscope op basis van eigen onderzoek. 

Tweederde van alle Nederlandse gebruikers zou hooguit één keer per jaar de profielfoto veranderen. Iets minder dan een kwart (22,1 procent) zegt geregeld de foto op Facebook te wijzigen. 

Drie op de tien Nederlanders (29,8 procent) gebruiken een vakantiefoto als profielafbeelding. Op zes van de tien afbeeldingen (59,4 procent) wordt geposeerd en op 78,8 procent van de foto's staan lachende mensen. Driekwart (74,4 procent) kijkt recht in de lens.

De gemiddelde profielfoto krijgt 42 likes als deze wordt ingesteld. Mensen met kinderen, staan hiermee op 52 procent van de foto's afgebeeld. 

Duizend Nederlanders

Voor het onderzoek werden in totaal 1.032 Nederlanders ondervraagd over hun Facebook-foto's. De deelnemers zijn 18 jaar of ouder. Het is daarom onduidelijk of foto's van jongere gebruikers afwijken van de statistieken.