Zowel e-commercereus Alibaba als concurrent JD.com heeft al voor het middaguur records verbroken op Singles Day, een feestdag waarbij de alleenstaande in het middelpunt staat.

Singles Day was ooit oorspronkelijk bedoeld als een tegenhanger van Valentijnsdag waarop alleenstaanden iets leuks voor zichzelf kopen. 

Inmiddels staat het evenement, dat jaarlijks op 11 november wordt gehouden, al jarenlang bekend als grootste onlineverkoopdag, en zijn het niet alleen meer de alleenstaande Chinezen die jagen op de grote hoeveelheid kortingsacties.

Alibaba kondigde even voor twaalf uur 's middags (Chinese tijd) dat er in totaal voor meer dan 57,1 miljard yuan (8,34 miljard euro) was gekocht via de site. Daarmee werd halverwege de dag het verkooprecord van vorig jaar al verbroken. Uiteindelijk behaalde Alibaba op Singles Day een totale omzet van 91,2 miljard yuan (13,3 miljard euro).

Concurrent JD.com maakte geen geldbedragen bekend, maar liet wel weten dat het rond het middaguur het totale aantal orders van vorig jaar al had verbroken.