De makers van Adblock Plus hebben met uitgevers, reclamemakers en wetenschappers om de tafel gezeten voor een discussie over reclames op internet.

De partijen hebben elkaar donderdagavond in een hotel in New York ontmoet, meldt de site Mashable vrijdag.

De bijeenkomst kreeg de bijnaam Camp David, naar het buitenverblijf van de Amerikaanse president waar in het verleden vredesgesprekken zijn geweest.

Het Duitse bedrijf Eyeo, de maker van Adblock Plus, heeft de mensen bij elkaar gebracht. Het bedrijf vroeg iedereen mee te denken over de vraag hoe adverteren op internet kan worden verbeterd.

Kritische vragen

Mashable heeft van mensen die op de bijeenkomst waren gehoord dat er geen heftige discussies zijn geweest. Er zijn wel kritische vragen gesteld.

Eyeo wekte volgens aanwezigen de indruk daadwerkelijk interesse te hebben in een productieve discussie. Onduidelijk is of er vervolgafspraken zijn gemaakt.

Het leek erop dat het Duitse bedrijf met de bijeenkomst niet slim reclame wilde maken.

White list

Eyeo heeft eerder een zogenoemde white list in het leven geroepen met daarop advertenties die door Adblock Plus wel worden toegelaten.

Een aantal bedrijven heeft betaald om op de white list terecht te komen. Eyeo maakte eind september bekend een onafhankelijke raad op te zetten om belangenverstrengeling te voorkomen.