UTRECHT - Consumenten vinden dat telecombedrijven mobiele telefonie te duur aanbieden en te weinig luisteren naar hun wensen. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Franse ICT-dienstverlener Capgemini samen met het gerenommeerde Franse opleidingsinstituut INSEAD heeft verricht onder 1216 consumenten in Europa.

Uit het onderzoek, dat woensdag naar buiten is gebracht, blijkt dat 57 procent van de ondervraagden ontevreden is over de belkosten. Daarnaast klagen ze over gebrek aan gebruiksgemak van de mobiele telefoon en over een mindere bereikbaarheid in gebouwen, treinen en metro's.

Waarde

Capgemini concludeert uit het onderzoek dat telecombedrijven te veel gericht zijn op het veroveren van marktaandeel. Ook ligt hun aandacht te veel op het aanbieden van nieuwe diensten. Slechts weinig klanten hechten daar waarde aan.

Bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde consumenten is bereid afstand te doen van de meer geavanceerde diensten. Wel geven ze in meerderheid aan meer mobiel te bellen als de bereikbaarheid verbetert en aanbieders headsets en carkits zouden subsidiëren. Dat zou dan ten koste gaan van telefoneren via een vaste verbinding: 49 procent wil zelfs wel zijn vaste telefoonlijn opgeven.

'Fundamentele zaken'

Onderzoeker M. Aafjes meent dat de huidige aanbieders van mobiele telefonie "fundamentele zaken" vergeten. Volgens hem willen consumenten aantrekkelijkere prijzen, meer gebruiksgemak en eenvoudigere dienstverlening. "De prijs is de grootste frustratie", aldus Aafjes.

Mochten telecombedrijven zich niets van de wensen aantrekken, dan dreigen nieuwe spelers in dat gat te stappen, stelt de onderzoeker. Hij wijst in dat verband op de opkomst van Tele2 in de mobiele telefonie in Zweden en op de sterke prestaties van Telfort in Nederland. Telfort profileert zich nu vooral als prijsvechter, na een moeizaam bestaan onder de vleugels van het Britse mmO2.