De premies die Amerikaanse bedrijven moeten betalen om verzekerd te zijn tegen cyberaanvallen zijn flink gestegen, nadat in de afgelopen jaren meerdere firma's werden geraakt door grote hacks.

Dat blijkt uit een rondgang van persbureau Reuters. In de eerste helft van het jaar stegen de premies voor bedrijven in de retailbranche met maar liefst 32 procent, zo blijkt uit marktonderzoek van Marsh & McLennan.

Onder meer de winkelketens Target en Home Depot zijn doelwit geworden van grote hacks, waarbij veel klantgegevens werden gestolen.

Target meldde eerder al dat een grote hack in 2013 het bedrijf zo'n 264 miljoen dollar zou kosten. Zelfs de grootste verzekeraars vergoeden volgens Reuters maximaal 100 miljoen dollar van deze kosten.

Bovendien is het steeds gebruikelijker dat bedrijven een hoog eigen risico moeten nemen bij het afsluiten van een cyberverzekering. De zorgverzekeraar Anthem, die bij een hack gegevens van 79 miljoen klanten gestolen zag worden, moet voortaan de eerste 25 miljoen dollar aan kosten uit cyberaanvallen betalen.

De grote verzekeraar AIG zegt maximaal 75 miljoen dollar te vergoeden bij hacks, maar alleen bij klanten als banken, die over het algemeen goed beveiligd zijn tegen cyberaanvallen. "We hebben klanten afgewezen", aldus bestuurder Tracie Grella van AIG.