Apple behoudt zijn koppositie als meest waardevolle merk ter wereld. Google staat op de tweede plaats, net als vorig jaar.

Dat blijkt uit de nieuwe top 100 samengesteld door Interbrand, dat jaarlijks kijkt naar de merkwaarde aan de hand van de financiële prestaties, de rol van het merk in de keuze van de doelgroep en de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie.

Zowel Apple als Google staan al drie jaar op dezelfde plek in de lijst. Daarvoor stond Coca-Cola maar liefst dertien jaar aan top. De frisdrankgigant staat nu op de derde plek. 

Top 10

1: Apple (1) 170,28 miljard dollar (+43 procent)
2: Google (2) 120,31 miljard dollar (+12 procent)
3: Coca-Cola (3) 78,42 miljard dollar (-4 procent)
4: Microsoft (5) 67,67 miljard dollar (+11 procent)
5: IBM (4) 65.10 miljard dollar (-10 procent)
6: Toyota (8) 49,05 miljard dollar (+16 procent)
7: Samsung (7) 45,30 miljard dollar (0 procent)
8: General Electric (6) 42,27 miljard dollar (-7 procent)
9: McDonalds (9) 39,81 miljard dollar (-6 procent)
10: Amazon (15) 37,95 miljard dollar (+29 procent)

Ook verder in de lijst zijn techbedrijven goed vertegenwoordigd. Microsoft (4), IBM (5), Samsung (7) en Amazon (10) staan in de top tien.

Daarbuiten staan onder andere Intel (14), Cisco (15), Oracle (16), HP (18), Facebook (23), Ebay (32), Huawei (88), Paypal (97) en Lenovo (100). In totaal staan er 28 techbedrijven in de lijst. Daarmee is het de best vertegenwoordigde sector. 

De meest opvallende stijger in de lijst is Facebook, dat zijn merkwaarde met maar liefst 54 procent zag stijgen en daarmee van plek 29 naar 23 steeg. Nieuw in de lijst zijn Paypal en Lenovo.

Nederlandse bedrijven

Van de Nederlandse merken is Philips het hoogst genoteerde bedrijf, hoewel het 8 procent van zijn waarde verliest en daarmee van plek 42 naar plek 47 zakt. Ook Shell daalt, van plek 65 naar 78. Biermerk Heineken stijgt van plek 95 naar 89.