Het aantal televisieaansluitingen is in het tweede kwartaal gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. 

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper.

Het afgelopen kwartaal daalde het aantal kabelaansluitingen met 0,2 procent naar 7,85 miljoen. 17.000 mensen zegden hun abonnement op of stapten over naar een andere manier van tv-kijken. Het aantal digitale aansluitingen groeide wel, maar niet sterk genoeg om de daling in analoge aansluitingen te compenseren.

Ziggo wist voor het tweede kwartaal op rij geen digitale tv-klanten te winnen. Het bedrijf leverde daarmee ook marktaandeel in, maar heeft nog altijd 48 procent van de markt in handen.

Kabelaars zien steeds meer klanten overstappen naar andere vormen van televisiekijken, waaronder via internet. Ook worden er minder abonnementen afgesloten voor een tweede tv. De kabel is echter nog altijd veruit de populairste manier om televisie te kijken. Ruim 53 procent van de klanten kijkt tv via de kabel.