AMSTERDAM - De helpdesk van Wanadoo is op de laatste plaats geeindigd bij de test van computerblad Computer!Totaal . De redactie van het blad testte de technische kennis van de telefonische helpdesk van zeven ADSL-providers, namelijk XS4all, Wanadoo, Speedlinq, Planet Internet, HCCnet, Tiscali en Demon. HCCnet kwam als beste uit de bus.

Het computertijdschrift stelde alle providers drie dezelfde technische vragen: "Voor de eerste vraag stelden we een foutief adres van de mailserver in voor uitgaande berichten én gebruikten we een e-mailadres van een andere provider. Voor onze tweede vraag vroegen we advies over een draadloos netwerk en als derde vroegen we ons af of we ook met Linux gebruik konden maken van de dienstverlening en of de helpdesk hiervoor ondersteuning bood."

Vooral de antwoorden op de vraag over het draadloze netwerk stelde de redactie teleur. "Geen enkele provider adviseert de nieuwe beveiligingsstandaard voor draadloze netwerken, WPA. HCCNet meldt wel het bestaan ervan, maar wijst ons niet direct op de noodzaak van het gebruik ervan." Het mailprobleem werd wel door alle providers opgelost: "Sommige doen dat wat vlotter dan andere, maar we kunnen na afloop van elk gesprek weer mail versturen." Ondersteuning van Linux wordt zelden gegeven door de providers.

Over de bereikbaarheid van de verschillende providers was het computerblad zeer te spreken. "Lange wachttijden komen nu niet zo vaak voor als voorheen. We krijgen altijd snel iemand te spreken."

De uitslag:

1. HCCNet
2. XS4all
3. Tiscali
4. Speedlinq
5. Demon
6. Planet Internet
7. Wanadoo