Ziggo gaat donderdag de modems van klanten op afstand opnieuw opstarten waardoor zij enkele minuten geen internetverbindingen zullen hebben. Dit gebeurt vanwege de ddos-aanvallen op het netwerk van de afgelopen dagen.

Dat laat het bedrijf donderdag weten.

Het Ziggo-netwerk werd dinsdag- en woensdagavond getroffen door zogeheten ddos-aanvallen. Dat betekent dat het netwerk belast wordt met een grote hoeveelheid verkeer waardoor servers offline gaan.

Bijna twee miljoen mensen hadden daardoor problemen met hun internetverbinding. Bij deze mensen wordt vandaag het modem opnieuw opgestart vanwege veranderingen die worden doorgevoerd in het netwerk.

Aanvallen afslaan

Na die veranderingen moet Ziggo de aanvallen beter kunnen afslaan. "Het modem zal maximaal enkele minuten uit de lucht zijn. Gedurende deze korte tijd heeft de klant geen toegang tot internet. We betreuren deze korte onderbreking van onze service, die helaas onvermijdelijk is", aldus Ziggo.

De woordvoerder van het bedrijf laat desgevraagd weten dat in de loop van de dag begonnen wordt met het herstarten van modems. "Dat zal in kleine batches gaan", aldus de woordvoerder. Als de eerste groepen succesvol opnieuw zijn opgestart dan worden de batches uitgebreid. De veranderingen op het netwerk worden snel doorgevoerd omdat Ziggo nieuwe ddos-aanvallen verwacht.

Video: Ziggo verwacht nog meer cyberaanvallen

Van der Steur

De cyberaanvallen van de afgelopen dagen op internetprovider Ziggo zijn ''een ernstige zaak'', zei minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie donderdag.

De aangifte die Ziggo heeft gedaan tegen de daders wordt nu onderzocht, aldus de minister. Bovendien zijn experts van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie bezig Ziggo te helpen om zich beter te beschermen en nieuwe cyberaanvallen te voorkomen.

Volgens Van der Steur tonen de aanvallen aan hoe kwetsbaar infrastructuur als het internet is. Dat kan tot veel overlast leiden. ''Om die reden doen we er ook alles aan om met de bedrijven de kwetsbaarheid zoveel mogelijk op te heffen. Ook in het belang van gebruikers, want de overlast is buitengewoon vervelend.''