Internetaanbieder Ziggo is woensdagavond voor de tweede keer op rij getroffen door een ddos-aanval, waardoor veel klanten zonder internet kwamen te zitten.

Dat bevestigt Ziggo tegenover NU.nl. Televisie van Ziggo ondervond geen problemen. 

De storing was landelijk, maar trof net als dinsdagavond niet alle Ziggo-klanten. Zo'n 60 procent van de 3,2 miljoen Ziggo-klanten hadden last van het probleem. Klanten uit het oude UPC-gebied hadden voor zover bekend geen internetproblemen.

Een woordvoerder van Ziggo zegt donderdag dat de ddos-aanval rond 4.00 uur kon worden afgeslagen. "Internet zou het bij iedereen weer moeten doen. Misschien moeten mensen hun modem nog resetten."

Evaluatie

De provider zegt te evalueren hoe kan worden voorkomen dat aanvallers in de toekomst opnieuw het internet van veel klanten platleggen. 

Woensdagavond zei Ziggo dat de nieuwe aanval "nog een slag zwaarder" was dan de aanval van dinsdagavond. Daardoor waren de maatregelen die werden getroffen naar aanleiding van de vorige aanval niet voldoende. 

Bij een ddos-aanval wordt er zo veel dataverkeer richting de servers gestuurd dat die overbelast raken. In dit geval gaat het om een aanval op de dns-servers. Die zorgen ervoor dat een domeinnaam naar het juiste ip-adres wordt doorverwezen.