Ziggo heeft in het eerste kwartaal na de fusie met UPC 56.600 klanten verloren. Sinds de aankondiging van de fusie heeft het bedrijf zijn aantal abonnementen al met 162.700 zien afnemen, dat is ruim 1,6 procent van het totaal.

Dat blijkt uit de cijfers over het tweede kwartaal van 2015.

In totaal heeft Ziggo Nederland nog 9,798 miljoen abonnementen. Ziggo en UPC zijn in april van dit jaar definitief gefuseerd, maar kondigden deze fusie al in 2014 aan. Dat zorgde dus voor een afname van ruim 160.000 abonnementen, één klant kan meerdere abonnementen hebben. Zo verloor het bedrijf in het tweede kwartaal 56.600 klanten, maar 87.000 abonnementen.

"We bieden nu een sterk aanbod met meer aantrekkelijke bundels", meent Baptiest Coopmans, ceo van Ziggo. "Maar we hebben de uitdaging om Ziggo meer bekendheid te geven in het voormalig UPC-servicegebied." Het bedrijf stelt wel dat het voor de tweede helft van het jaar herstel verwacht.

Prijzen en concurrentie

De afname van het aantal klanten wordt volgens Ziggo dan ook mede veroorzaakt door “voortdurende operationele uitdagingen als gevolg van de netwerk- en productharmonisatie en de verdere integratie van de onderneming”.

Ook stelt het bedrijf last te hebben van enkele prijswijzigingen en de sterke concurrentie. Per 1 juli werden de prijzen van diverse producten voor voormalige UPC-klanten verhoogd.

De omzet van Ziggo kwam als gevolg van de afname van het aantal klanten uit op 617,9 miljoen euro, 2,2 procent minder dan de omzet van UPC en Ziggo samen een jaar geleden. De winst kwam in het tweede kwartaal uit op 32,4 miljoen euro.

Klantontwikkeling

In totaal zag Ziggo het aantal klanten met digitale televisie afnemen met 20.000, terwijl het aantal breedbandklanten daalde met 11.000. Ook liep het aantal telefonieklanten met nog eens 20.000 terug.

Horizon TV, het tv-platform van het voormalig UPC dat nu ook voor Ziggo-klanten beschikbaar komt, wordt inmiddels gebruikt door 437.000 mensen. Dat betekent een stijging van 62.000 mensen.

Ook de mobiele provider Ziggo Mobiel doet het met een toename van 20.000 klanten goed. Inmiddels nemen 179.000 mensen mobiele diensten af bij het bedrijf. Ziggo stelt later dit jaar 4G te willen gaan aanbieden.