AMSTERDAM - D66 wil een strenge aanpak tegen zogenoemde 'Direct Marketing' per telefoon. "Direct Marketing zorgt dagelijks voor ergenis bij duizenden mensen. Want wat kun je er tegen doen als je steeds telefonisch wordt lastig gevallen terwijl je nergens om hebt gevraagd?" Aldus D66-Kamerlid Lousewies van der Laan.

"Bent u geïnteresseerd in een driedaagse beautyfarm in Scheveningen? Nee dus. Ook niet in een abonnement op de Ornithologische Krant of een geheel verzorgde reis naar Turkije, trouwens. Ikzelf word ook gek van allerlei dames en heren die mij 's avonds bellen en iets proberen aan te smeren. Daar heb ik helemaal niet om gevraagd en dat moet verboden worden," aldus Van der Laan tegen de Telegraaf.

Zij vraagt de betrokken ministers (Brinkhorst en Zalm) om opheldering. Volgens D66 worden persoonsgegevens vaak doorgegeven door telecombedrijven zoals de KPN. D66 stelt daarmee dat de bedrijven de anti-spamwet van 2004 overtreden. Die stelt, dat het vrijgeven van persoonsgegevens alleen mag als je daar zelf om hebt gevraagd. "Bedrijven als KPN draaien het om: die verkopen je gegevens tenzij je daar zelf tegen protesteert."