Google overtreft verwachtingen met meer omzet en winst

Google draaide in het tweede kwartaal van 2015 meer omzet en winst, en zag vooral de omzet over zijn advertentietak toenemen. Het overtrof daarmee de verwachtingen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Google donderdag bekend maakte.

Google genereerde in de maanden april, mei en juni een omzet van 17,7 miljard dollar (16,2 miljard euro) vergeleken met 15,9 miljard dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Meer dan analisten verwacht hadden.

Google moet 3,4 miljard dollar van zijn inkomsten afstaan aan partijen waarmee het samenwerkt. Derhalve blijft er dus circa 14,4 miljard dollar over voor het bedrijf zelf.

De winst valt met 3,93 miljard dollar (3,11 miljard euro) ook hoger uit dan de 3,4 miljard in het tweede kwartaal van 2014 en is tevens hoger dan verwacht.

Recordkoers

Door de positieve cijfers steeg het aandeel van Google na sluiting van de beurs nog met ruim 12 procent naar 675 dollar. Als de koers daat vrijdag ook mee sluit, betekent dat een record voor de zoekgigant. Door de stijging is Google zo'n 40 miljard dollar in waarde gestegen naar ruim 400 miljard dollar.

Advertenties

Google zag zijn winst vooral stijgen dankzij toenemende omzet over zijn advertentietak. De omzet over advertenties was in het tweede kwartaal van dit jaar 16 miljard dollar (14,7 miljard euro). Fors hoger dan de 14,3 miljard dollar een jaar eerder, en ook hoger dan de 15,5 miljard van het voorgaande kwartaal.

Advertenties zijn nog steeds veruit het meest lucratieve onderdeel van de zoekgigant. De omzet over advertenties is goed voor 90 procent van de totale omzet van afgelopen kwartaal.

Het aantal keer dat gebruikers op reclames van de advertentienetwerken van Google klikte nam ook afgelopen kwartaal weer toe. Vergeleken met vorig jaar werd er 18 procent meer op advertenties geklikt, vergeleken met vorig kwartaal 7 procent meer.

Kosten

Het geld dat Google per klik ophaalt blijft echter dalen. Ten opzichte van vorig jaar verdient Google per klik 11 procent minder, ten opzichte van vorig kwartaal daalde dat bedrag met 4 procent.

Beleggers maakten zich de laatste tijd zorgen over het kostenniveau van Google, dat steeds meer geld uitgeeft aan andere zaken dan de zoekmachine die de basis van het bedrijf vormt.

De operationele kosten stegen in het afgelopen kwartaal met 13 procent, een kleinere stijging dan de 21 procent in het eerste kwartaal.

Lees meer over:
Tip de redactie