Aanpassing Google leidt tot minder verkeer voor niet-mobiele sites

Het verkeer naar websites die niet voor mobiele telefoons geschikt zijn is met zo'n 10 procent gedaald sinds Google onlangs aanpassingen maakte aan zijn zoekalgoritme.

Het bedrijf had al bekendgemaakt websites zonder mobiele versie vanaf april minder prominent in de zoekresultaten te zullen zetten.

De Wall Street Journal meldt op basis van een rapport van Adobe Systems dat het verkeer uit de zoekresultaten van Google naar zulke sites met een tiende is afgenomen. 

Ook Stone Temple Consulting meldt in een rapport dat veel niet-mobiele sites zijn gezakt in de zoekresultaten. Dat gebeurde voor ruim 46 procent van zulke sites, terwijl slechts 20 procent steeg in de resultaten.

Van de sites die wel goed leesbaar zijn op mobiel steeg 30 procent, terwijl 25 procent zakte in de resultaten.

Volgens Adobe zijn uitgevers van niet-mobiele sites meer advertenties zijn gaan kopen sinds de verandering van Google. Daardoor is de prijs van advertenties 16 procent gestegen.

Lees meer over:
Tip de redactie