'Twee vaste Nederlandse telecomnetwerken onvoldoende'

Twee vaste telecommunicatienetwerken in Nederland zijn onvoldoende om te garanderen dat consumenten de beste aanbiedingen krijgen op prijs en kwaliteit. 

Dit zei bestuursvoorzitter Chris Fonteijn van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag in Londen op een congres over mededinging en regulering in de telecomsector.

Daarbij doelt hij op KPN en Ziggo, dat eerder dit jaar definitief werd samengevoegd met UPC.

Na de fusie zijn er in Nederland nog maar twee vaste netwerken voor telecommunicatie. Wat in Nederland gebeurt, is een consolidatie die zich ook in de rest van Europa aftekent, aldus Fonteijn.

De mededingingswaakhond constateert dat twee vaste netwerken marktpartijen onvoldoende prikkelen tot investeringen en innovatie. Dergelijke marktomstandigheden gaan uiteindelijk ten koste van de consument, vreest Fonteijn.

Meer spelers

De bestuursvoorzitter verwees daarbij naar een vorig jaar gepubliceerd rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over de mobiele markt.

"Het bleek dat er in elk OESO-land tenminste drie mobiele netwerkoperators zijn, die in grote lijnen concurreren op nationaal niveau. Er kwam ook uit naar voren dat in landen met een groter aantal van deze netwerken, er waarschijnlijk meer concurrerende en innovatieve diensten worden geïntroduceerd en onderhouden."

Fonteijn: "Een bijzondere bevinding was dat in markten waar nieuwe spelers op de markt komen of waar minstens vier exploitanten actief zijn, de investeringen in nieuwe netwerkinfrastructuren toenemen. Dit rapport toont ook dat consolidatie in een land misschien niet de beste weg is, als je wilt dat marktdeelnemers investeren en innovatief zijn."

Geen onderzoek

In maart van dit jaar oordeelde de ACM echter nog dat de fusie van Ziggo en UPC geen aanleiding vormde voor nieuw marktonderzoek. Tele2 had daartoe een verzoek ingediend. 

Volgens de concurrentiewaakhond zijn die recente ontwikkelingen geen aanleiding om de conclusies uit een eerder uitgevoerd marktonderzoek uit 2011 te herzien.

ACM wees daarbij ook op het afnemende marktaandeel van de twee bedrijven samen. Sinds de fusie heeft Ziggo 43,9 procent van alle breedbandaansluitingen in Nederland in handen. In 2011 hadden Ziggo en UPC gezamenlijk nog tussen de 60 en 70 procent van de markt in handen.

KPN

Wel moet KPN van ACM zijn infrastructuur openstellen voor andere bedrijven die de markt van vaste telecommunicatie willen betreden. Ziggo hoeft dat niet, zo bevestigt een woordvoerder van ACM desgevraagd tegenover NU.nl.

De reden daarvoor is dat KPN op de zakelijke markt voor vaste telecommunicatie ook al sterk vertegenwoordigd is. De regelgeving van ACM rondom het bedrijf moet ervoor zorgen dat er naast KPN en Ziggo meer concurrentie komt.

Lees meer over:
Tip de redactie