Microsoft stapt grotendeels uit de advertentiemarkt en besteedt de bijbehorende taken voortaan uit aan de internetbedrijven AOL en Appnexus.

Dat meldt het bedrijf maandagavond Nederlandse tijd in een blogpost.

AOL neemt alle verantwoordelijkheden over die komen kijken bij het verkopen en tonen van web-, mobiele en videoadvertenties. De overeenkomst heeft betrekking op negen markten, waaronder de Verenigde Staten. Appnexus doet hetzelfde voor tien Europese markten, waaronder Nederland en België 

Als onderdeel van de overeenkomst gaat AOL vanaf 2016 tien jaar van de zoekmachine Bing gebruikmaken binnen zijn diensten. Microsoft blijft nog wel eigen advertenties op Bing verkopen. Die worden getoond bij de zoekresultaten. 

Eerder meldde Bloomberg al dat hiermee het schrappen van zo'n 1.200 banen gepaard zou gaan gaan. Volgens de bron van Wall Street Journal krijgen alle getroffen medewerkers echter een aanbod om bij AOL aan de slag te gaan. 

Eerdere geruchten

In oktober van vorig jaar kwam ook al berichtgeving naar buiten dat Microsoft zijn gehele advertentieverkoopteam zou hebben ontslagen. Microsoft ontkrachtte dat nieuws destijds echter en zei dat enkel een gedeelte van de medewerkers hun baan kwijt zou raken als onderdeel van de grootschalige reorganisatie waarbij 18.000 banen komen te verdwijnen..

Die werd in gang gezet door huidige ceo Satya Nadella. De topman benadrukte onlangs nog de nieuwe strategie van het bedrijf, waarbij het zich richt op de gebruikerservaring van zowel consumenten als organisaties die Microsoft-diensten en -producten afnemen. Daarin sprak hij over "moeilijke keuzes" die in het verschiet liggen.

Microsoft liet vandaag al weten dat het zijn kaartendivisie aan Uber heeft verkocht en voortaan met derden samenwerkt om bijvoorbeeld Bing van geografische data te voorzien.