Oud-topman Google krijgt 10 miljoen dollar om adblockers te blokkeren

Een ex-Google-topman heeft 10 miljoen dollar aan investeringen opgehaald om adblockers te blokkeren.

Dat zegt Ben Barokas, de oprichter van het adblock-blokkeerbedrijf Sourcepoint, tegenover de Financial Times. Google heeft niet in Sourcepoint geïnvesteerd.

Barokas verkocht in 2011 zijn advertentieaanbieder Admeld aan Google voor een bedrag van 400 miljoen dollar. Het bedrijf bood advertenties aan op het internet.

Sourcepoint ontwikkelt software waarmee website-eigenaren bezoekers met een adblocker kunnen blokkeren. Volgens Barokas is de technologie "erg flexibel", waarmee het mogelijk wordt om verschillende onderdelen van een website voor adblock-gebruikers te blokkeren.

Het nieuws komt nadat Apple aangaf dat iPhone-gebruikers binnenkort met de mobiele Safari-browser advertenties op het internet kunnen blokkeren.

Legaal

"Gebruikers hebben het recht om advertenties te blokkeren, maar uitgevers hebben ook het recht om content te blokkeren als gebruikers hun webpagina aanpassen", aldus Barokas.

Volgens Sourcepoint wordt in de Verenigde Staten één op de vijf internetadvertenties geblokkeerd, en ligt het aantal in Europa hoger.

Betalen

Sourcepoint wil adblock-gebruikers niet alleen tegengaan, maar ook de bezoeker verschillende opties aanbieden. Zo kunnen websitebezoekers met Sourcepoint bijvoorbeeld een bedrag betalen om geen advertenties meer op de website te zien.

Ook kunnen websitebezoekers met Sourcepoint aangeven welke advertenties ze wel en niet willen zien. Op dit moment werkt het bedrijf samen met 22 uitgevers, waar Sourcepoints software in de servers wordt geïntegreerd.

Adblock Plus

De populairste adblocker, Adblock Plus, blokkeert niet alle advertenties. Bedrijven kunnen een bedrag betalen aan Adblock Plus om hun advertenties toch wel te tonen, wat het verdienmodel van de browserplugin is.

Via de instellingen van Adblock Plus kunnen gebruikers deze optie uitschakelen.

Lees meer over:
Tip de redactie