Edward Snowden prijst verdienmodel Apple

Edward Snowden prijst het verdienmodel van Apple en vindt het belangrijk dat het bedrijf geld verdient aan de verkoop van producten, in plaats van persoonlijke informatie.

Dat zegt Snowden tegenover Techcrunch.

Apple-ceo Tim Cook bekritiseerde recentelijk Google vanwege het verzamelen van data van gebruikers, en het verdienmodel daarachter. Volgens Cook zijn enkelen van de grootste bedrijven ter wereld gebouwd op het verzamelen van gegevens, door gebruikers "in slaap te wiegen" als het gaat om hun privacy. 

Snowden is het met Cook eens dat een model waarbij er geen geld wordt verdiend aan persoonlijke informatie de privacy van mensen ten goede komt: "Op dit moment maakt het mij niet uit of Cook met zijn uitspraken eerlijk is of niet. Wat belangrijk is, is dat Cook commercieel gezien belang heeft door zich te onderscheiden van concurrenten als Google."

Volgens Snowden is het belangrijk voor de privacy dat Apple zich richt op de verkoop van producten, in plaats van persoonlijke informatie. "Dat is iets dat we moeten stimuleren. Het is belangrijk dat fabrikanten zeggen dat het verzamelen van informatie van gebruikers hun reputatie kan schaden."

iCloud

Apple is, ondanks de uitspraken van Cook, vorig jaar wel negatief in het nieuws gekomen met de bescherming van de privacy van zijn klanten.

Via een lek in iCloud konden kwaadwillenden een zogenoemde bruteforce toepassen, waarbij wachtwoord na wachtwoord wordt geprobeerd totdat het juiste is gevonden.

Door de iCloud-hack lekten er naakfoto's uit van onder andere Jennifer Lawrence, Rihanna en Hillary Duff. 

Google

Google verkoopt data van gebruikers niet direct door aan derden. Het stelt advertentieprofielen op van gebruikers, waarna adverteerders de mogelijkheid krijgen om bij een specifieke doelgroep te adverteren.

Als een Gmail-gebruiker veelvuldig over fietsen e-mailt, wordt zijn of haar profiel aangepast met de melding dat de gebruiker interesse heeft in fietsen. Een fietsenfabrikant die bij degene wil adverteren, betaalt vervolgens meer aan Google omdat de consument waarschijnlijk sneller is geneigd om iets te kopen.

Lees meer over:
Tip de redactie