Alibaba wil nepgoederen tegengaan met nieuw type QR-code

Producten die worden besteld op Alibaba worden voortaan voorzien van een speciale QR-code die moet helpen bij het aantonen van de authenticiteit van het product. 

Dat meldt Venturebeat maandag. De Chinese internetgigant gaat een partnerschap aan met het Israëlische Visualead. De samenwerking komt niet als een verrassing: eerder dit jaar investeerde Alibaba al meerdere miljoenen in het bedrijf. 

De nieuwe techniek moet met name helpen bij aanpakken van de verkoop van namaakgoederen. Wanneer de consument de QR-code scant wordt er direct meer informatie over het product weergegeven, waaronder de authenticiteit van het product. 

Alibaba rolt vanaf vandaag ook speciale software uit waarmee producenten van goederen gemakkelijk de labels met speciale QR-codes kunnen uitprinten. 

De QR-code's die Visualead maakt zien er iets anders uit dan de traditionele QR-code. In plaats van een combinatie van zwart-witte blokjes is het ook mogelijk om een gekleurde afbeelding, zoals een logo, in het midden te zetten. Volgens Visualead zijn de gekleurde qr-codes bovendien beter beveiligd.

Gangsterpraktijken

De verkoop van namaakproducten is een groot probleem op de verschillende webwinkels van Alibaba, zeker nu het bedrijf zich steeds meer richt op de markt buiten China. 

Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci en Saint Laurent Paris, heeft een rechtszaak aangespannen tegen het Chinese bedrijf vanwege de verkoop van nepgoederen. Kering vindt dat Alibaba medeplichtig is aan 'gangsterpraktijken' omdat het niet optreedt tegen de verkoop van namaaktasjes, -horloges en andere luxeartikelen via zijn handelsplatforms. Een eerdere rechtszaak werd vorig jaar afgeblazen na een 'constructieve dialoog'.

Lees meer over:
Tip de redactie