Netflix probeert toegang te krijgen tot de Chinese markt.

De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie praat daarvoor met meerdere partijen in het Aziatische land, meldde persbureau Bloomberg vrijdag op basis van ingewijden.

Netflix zou onder meer in gesprek zijn met Wasu Media, een bedrijf dat wordt ondersteund door de bekende miljardair en zakenman Jack Ma. Hij is de oprichter en topman van internetwinkel Alibaba.

China telt ruwweg 1,4 miljard inwoners. Toegang tot het land betekent dat de maker van series als House of Cards en Orange is the New Black, mee kan liften op de explosieve groei die wordt verwacht voor online-tv in China.

Internet

Een lokaal partnerschap is voor Netflix wel van essentieel belang, omdat de Chinese overheid strikte controle uitoefent op het internet in het land. Er zijn slechts zeven partijen, waaronder Wasu, met de vereiste licenties voor internettelevisie.

Netflix investeert de laatste tijd fors in internationale expansie. Het bedrijf wil tegen het einde van volgend jaar in bijna de hele wereld actief zijn. Netflix-directeur Ted Sarandos hintte tijdens een speech in het Franse Cannes vrijdag eveneens op een stap naar China.

Hij zei dat China eigenlijk te groot was om links te laten liggen. Ook benoemde hij de obstakels die toetreding tot China zo ingewikkeld maken.