Internationale uibreiding is het komende jaar een topprioriteit voor het Chinese internetbedrijf Alibaba.

Dat zei de nieuwe topman Daniel Zhang woensdag tegen zijn personeel, zo meldt het bedrijf donderdag. 

"We moeten absoluut globaliseren", stelt Zhang. Hij benadrukt dat globalisering "niet alleen een slogan" is. Als het niet lukt, dan zal Alibaba niet langer dan honderd jaar kunnen blijven bestaan, denkt Zhang.

Het bedrijf zal een speciaal team aanstellen om de bedrijfscultuur te internationaliseren. Daarnaast zal Alibaba blijven investeren in bestaande en nieuwe buitenlandse diensten.

Dan gaat het bijvoorbeeld om verkoopplatform AliExpress waarop Chinese producten worden aangeboden aan consumenten overal ter wereld. 

Chinees

Momenteel is de overgrote meerderheid van het personeel Chinees. Daar wil Zhang graag verandering in brengen. "We moeten internationaal talent hebben. We zullen werknemers uit de hele wereld hebben die niet op elkaar lijken", meent de topman.

"We moeten de tijd nemen om hen te leren begrijpen, hun gewoonten en de culturele verschillen te begrijpen en hun manier van denken. Dit is hoe we een echt internationaal bedrijf kunnen worden."

Het in 1999 opgerichte Alibaba beheert onder meer een netwerk van Chinese internetmarktplaatsen voor de particuliere en zakelijke markt.