De Nederlandse start-up ULU heeft een investering van 500.000 euro gekregen. ULU maakt een soort usb-stick voor in de auto waarmee verzekeraars, autodealers en bedrijven inzicht krijgen in rijgedragen van verzekerden, klanten of werknemers.

De investering werd dinsdag door ULU bekendgemaakt en is afkomstig van het Chinese investeringsbedrijf Fang Group.

Het geld zal gebruikt worden om te versnellen in de Benelux, het systeem verder te optimaliseren en meer samenwerkingen te starten.

Fang Group noemt de ULU een veelbelovend product. "We hadden ze al opgemerkt tijdens Demoday van Startupbootcamp HightechXL. We zijn blij dat we deze deal hebben kunnen sluiten en kijken uit naar een vruchtbare samenwerking."

Mina Yu, directeur van Fang Group, treedt toe tot de raad van bestuur van ULU. Ook krijgt het bedrijf een onbekend aantal aandelen. Het is niet duidelijk wat de totale waarde van ULU nu is.

2014

Het Nederlandse bedrijf werd in 2014 opgericht en biedt zijn dongel voor in de auto sinds begin dit jaar aan. De stick verzamelt gegevens over het rijgedrag, maar ook de staat van de auto.

Het idee is dat bijvoorbeeld een verzekeraar zijn klanten een lagere premie kan aanbieden als er veilig gereden wordt. Een autodealer of garage kan de stick gebruiken om inzicht te krijgen in welke onderdelen op korte termijn vervangen moeten worden.