Ziggo en UPC verliezen weer tienduizenden klanten vanwege fusie

UPC en Ziggo hebben in de eerste drie maanden van het jaar bijna 50.000 klanten verloren, grotendeels als gevolg van de fusie van de twee bedrijven.

Dat maakt Ziggo vrijdag bekend bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers.

In dat kwartaal waren de twee bedrijven nog niet gefuseerd, maar de aangekondigde fusie heeft wel al invloed gehad op het aantal klanten. Sinds 13 april opereren UPC en Ziggo in Nederland officieel samen onder de naam Ziggo.

Het overgrote deel van de verloren 49.700 klanten komt op rekening van het voormalig Ziggo te staan. Eerder werd al bekend dat er eind vorig jaar een daling van 26.000 klanten was genoteerd na bekendmaking van de fusie. In totaal zijn de twee bedrijven sinds bekendmaking van de fusie dus ruim 75.000 klanten kwijtgeraakt.

Opzeggingen

"Deze daling is het resultaat van de aanhoudende concurrentie in combinatie met een lagere verkoop en een hoger aantal opzeggingen veroorzaakt door de product-en netwerkharmonisatie die in maart werd afgerond", stelt het bedrijf in een verklaring.

De lagere verkoop van producten aan nieuwe klanten werd vooral bij het voormalig Ziggo gezien. In totaal hebben de twee bedrijven samen nu ruim 9,8 miljoen RGU’s (revenue generating units). Eén klant met een tv- en internetabonnement telt als twee RGU’s.

Aantal klanten

Ruim 4,2 miljoen mensen nemen tv af bij het nieuwe Ziggo, 3,1 miljoen mensen hebben een internetabonnement en 2,6 miljoen mensen gebruiken telefoondiensten van het bedrijf.

Ziggo Mobiel, de mobiele provider van het bedrijf, heeft inmiddels 158.000 klanten. Dat is een stijging van 29.000 abonnees in drie maanden. “We zien ernaar uit om een toonaangevende uitdager in de Nederlandse mobiele markt neer te zetten en we zien ruime groeimogelijkheden op het gebied van mobiele telefonie”, aldus het bedrijf.

Alle Ziggo-klanten kunnen vanaf nu Horizon TV afnemen, het interactieve tv-platform van het voormalige UPC. In totaal hebben momenteel 375.000 mensen Horizon TV.

Lees meer over:
Tip de redactie