Beslist.nl draait verdienmodel deels terug na ophef

Webshopvergelijker Beslist.nl draait een omstreden nieuw verdienmodel terug onder meer omdat er ophef ontstond bij webwinkels over een geplaatste tracker.

Dat laat Beslist.nl donderdag weten.

Op de website kunnen klanten producten bekijken en vergelijken bij verschillende webwinkels. Beslist.nl rekende altijd af op basis van cost per click (CPC). De webwinkel betaalde Beslist.nl dan per bezoeker die naar de webwinkel werd gestuurd.

In augustus 2014 kondigde het bedrijf een nieuw verdienmodel aan waarbij webwinkels per klant die iets afrekent moet betalen. Rekent een bezoeker van Beslist.nl een product af via de webshop van bijvoorbeeld Wehkamp moet Wehkamp een hoger bedrag betalen voor die order. Dat heet cost per sale (CPS).

Tracker

Beslist.nl wilde echter ook een conversiepixel plaatsen, een zogeheten tracker die het gedrag van de bezoeker op de site van de webwinkel volgt. Dat schoot partijen als Coolblue, Bol.com en Wehkamp in het verkeerde keelgat. Zij dreigden hun aanbod van de vergelijker te halen.

Beslist.nl draait het besluit nu dan ook terug. De vergelijker wil dichterbij de webwinkels gaan staan en ze overal meer bij betrekken. Dat betekent ook dat de conversiepixel gaat verdwijnen.

Webwinkels kunnen voortaan voor een van twee beschikbare modellen kiezen. Of ze betalen per click een relatief klein bedrag of ze betalen een hoger bedrag per daadwerkelijke bestelling. Beide modellen maken geen gebruik meer van een conversiepixel. Bij het CPS-model bestellen klanten namelijk via de winkelmand van Beslist.nl zodat ze niet naar de site van de webwinkel hoeven te gaan en daar gevolgd worden.

Ophef

Het nieuwe CPC-model gaat in juni in, het CPS-model wordt in het najaar doorgevoerd. Webwinkels die inmiddels wel zijn overgestapt op CPS met de conversiepixel kunnen overstappen naar een van de nieuwe mogelijkheden.

Léon Kramer, operationeel directeur van Beslist.nl, erkent tegenover NU.nl dat de ophef die ontstaan is één van de redenen was om het verdienmodel terug te draaien. "We hebben ons die ophef wel aangetrokken en geleerd dat we sneller gaan dan dat we onze klanten uitleggen."

"Ook technisch gezien was de conversiepixel nogal een uitdaging. De introductie van de nieuwe modellen heeft dus meerdere redenen."

Lees meer over:
Tip de redactie