Facebook-advertenties worden nog gerichter dankzij IBM

Facebook en IBM gaan samenwerken om advertenties op het sociale netwerk en daarbuiten nog persoonlijker te maken.

Dat laten de twee bedrijven woensdag weten, zo melden Amerikaanse media.

Facebook gaat zijn diensten om adverteerders reclames te laten samenstellen en uitzetten koppelen aan de Marketing Cloud van IBM.

De techgigant ontwikkelt al jaren diensten voor bedrijven, winkeliers, banken en verzekeraars waarmee zij hun klanten gericht kunnen volgen. Dankzij deze software weten zij exact waar hun klanten in geïnteresseerd zijn en welke aankopen zij hebben gedaan.

Deze informatie wordt vanaf nu gekoppeld met Facebook waardoor adverteerders met deze zeer specifieke gegevens nog gerichter reclames kunnen tonen.

Cookies

Momenteel maken de advertenties op Facebook hoofdzakelijk gebruik van cookies die bijhouden waar een persoon op zoekt en welke websites hij of zij bezoekt. Ook wordt gekeken naar welke pagina's een gebruiker liked op Facebook. Advertenties zijn goed voor 90 procent van de inkomsten van Facebook.

Door de samenwerking is het volgens de bedrijven mogelijk een groep mensen te identificeren die van hardlopen houdt en hen gericht advertenties te tonen. 

IBM en Facebook zeggen in de toekomst meer te gaan samenwerken en bijvoorbeeld ook gerichte advertenties op andere sites te willen gaan aanbieden.

Lees meer over:
Tip de redactie