Het blokkeren van online reclames met een zogeheten adblocker is officieel legaal in Duitsland.

Dat besloot een Duitse rechter deze week.

Het populaire programma Adblocker Plus, waarmee gebruikers advertenties op het internet kunnen uitschakelen, werd in Duitsland aangeklaagd door de uitgevers van Zeit Online en Handelsblatt.

Zij vonden dat Adblocker niet het recht had advertenties op hun sites te blokkeren zonder hun toestemming. De rechter is het daar niet mee eens en staat het gebruik van adblockers nu officieel toe.

"De uitspraak is belangrijk omdat het precedent schept en toekomstige rechtszaken en bijkomende kosten kan helpen voorkomen", aldus Adblocker Plus in een reactie. Het bedrijf ziet het blokkeren van advertenties naar eigen zeggen als een "consumentenrecht" door mensen de mogelijkheid te geven "hun eigen scherm te controleren".

Adblocker Plus stelt zich na de uitspraak open voor gesprekken met andere uitgevers en adverteerders. "We willen hen stimuleren met ons samen te werken. Laten we samen nieuwe vormen van niet opdringerige advertenties ontwikkelen die daadwerkelijk bruikbaar zijn en verwelkomd worden door gebruikers."

Adblocker Plus is een van de populairste adblockers wereldwijd met zo'n 150 miljoen gebruikers. Eerder dit jaar werd al bekend dat onder meer Google en Microsoft het bedrijf betalen om advertenties toch te laten doorkomen.

Het bedrijf zou daarvoor 30 procent van de advertentie-inkomsten vragen en zegt alleen "acceptabele" advertenties te tonen.