De Europese Commissie gaat een onderzoek instellen naar transparantie binnen de Europese markt voor zoekmachines.

Dit onderzoek zou los staan van de klacht die de instantie onlangs indiende tegen Google. 

Dat stelt Reuters althans op basis van een voorstel dat het heeft ingezien, dat betrekking heeft op de wens van de Europese Commissie om een een overkoepelende Europese, digitale markt te creëren. 

De vice-president van de Europese Commissie, Andrus Ansip, zal de plannen voor het bereiken van dit doel naar verluidt op 6 mei officiaal onthullen.

Onderdeel hiervan zou een uitgebreid onderzoek zijn naar hoe zoekresultaten van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo Zoeken precies tot stand komen, en welke rol bijvoorbeeld betaalde links daarin spelen.

Amerikaanse dominantie

Het onderzoek zou een reactie zijn op de zorgen van Europese bedrijven en politici dat Amerikaanse technologiebedrijven een te dominante positie binnen de Europese markt innemen.

Het onderzoek zou daarom ook zijn pijlen richten op eventuele barrières bij het wisselen tussen verschillende zoekplatformen. Die drempels zouden concurrentie vanuit Europese bedrijven kunnen bemoeilijken.

Eerder spraken Frankrijk en Duitsland zich al uit over de Europese dominantie van Amerikaanse bedrijven zoals Facebook en Google. Laatstgenoemde werd eerder deze week officieel beschuldigd van machtsmisbruik door de Europese Commissie. 

Machtsmisbruik door Google: Overzicht van vijf jaar getouwtrek