De app Youtube Kids, die een selectie van video's voor kinderen toont, bevat advertenties die op tv illegaal zouden zijn.

Dat claimen verschillende belangengroepen in een klacht die dinsdag wordt ingediend bij de Amerikaanse handelscommissie FTC, meldt de Washington Post.

Volgens de groepen zijn onder meer advertenties van McDonald's en Fisher Price te zien die erop gericht zijn om producten te verkopen aan kinderen. 

In het eigen reglement stelt Google, eigenaar van Youtube Kids, dat advertenties voor etenswaren niet toegestaan zijn. Toch zijn in de app video's beschikbaar voor onder meer Big Macs.

'Hypercommercieel'

Advertenties worden binnen de app van een label voorzien, maar volgens experts kunnen kinderen de advertenties vaak niet onderscheiden van gebruikersvideo's. De belangengroepen willen dat de FTC regels opstelt die advertenties in apps strenger reguleren.

Op de Amerikaanse televisie is het onder meer verboden om programma's te creëren die om een commercieel product draaien. Binnen Youtube Kids zijn veel video's van Lego te zien, zowel gemaakt door Lego zelf als door gebruikers van de videodienst.

"Youtube Kids is de meest hypercommerciële media-omgeving voor kinderen die ik ooit heb gezien", zegt communicatieprofessor Dale Kunkel van de universiteit van Arizona tegen de Washington Post. Google zegt samen te werken met privacy- en kinderorganisaties, en open te staan voor feedback op de app.

Youtube Kids is nog niet in Nederland beschikbaar. In de VS is de dienst als app voor iOS en Android verkrijgbaar.