Consumenten kunnen voortaan op een webpagina bekijken of er op dat moment storingen zijn met het onlinebetalingssysteem iDeal.

Zo is direct te zien bij welke bank er dan wel en bij welke bank even niet met iDeal betaald kan worden.

Het gaat om officiële gegevens van de banken zelf. De website beschikbaarheid.ideal.nl is in samenwerking met de banken door Betaalvereniging Nederland gemaakt.

De banken zeggen zich bewust te zijn van het maatschappelijk belang van het betalingssysteem en zijn er daarom continu mee bezig om het systeem in de lucht te houden. Volgens de cijfers van de branche werkte het systeem vorig jaar 99,5 procent van de tijd.

Voor webwinkeliers en andere ondernemers heeft de website een extra service. Zij kunnen zich registreren op de pagina en ontvangen dan een melding als er iets verandert aan de iDeal-statussen van de banken.

Geen oplossing

De winkeliers riepen de banken onlangs nog op om iDeal binnen twee jaar helemaal storingsvrij te maken. Nu de banken meer openheid geven is dat natuurlijk ''geen definitieve oplossing voor het storingsprobleem'', reageert Thuiswinkel.org. 

Maar consumenten zien vanaf nu tenminste wel dat iDeal-storingen niet de schuld zijn van de webshops. De brancheorganisatie hoopt dat de website als stimulans werkt voor de banken om ervoor te zorgen dat storingen minder gaan voorkomen.

iDeal is in Nederland het meest gebruikte betaalmiddel op het internet. Van de 127,4 miljoen online aankopen die in 2014 zijn gedaan, zijn er ruim 69 miljoen betaald met iDeal, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Hypotheken

De banken openden donderdag ook een website over hypotheken voor zelfstandigen en mensen met een flexibel arbeidscontract.

De sector wil met de site een goed beeld geven over wanneer deze groep voor een hypotheek in aanmerking komt.