De stroomstoring in Noord-Holland heeft vooral bij T-Mobile en Vodafone voor problemen gezorgd.

Op zijn site stelt T-Mobile dat ongeveer 70 procent van de zendmasten in de getroffen regio uitviel. De zendmasten die nog wel werkten, konden het één tot drie uur uithouden met een noodvoorziening. Inmiddels is het netwerk weer volledig hersteld. 

Ook Vodafone had last van de stroomstoring op zijn mobiele netwerk. "We hebben masten met batterijen die het een uur uithouden, maar we hebben belangrijke knooppunten in het netwerk voorzien van aggregaten", aldus een woordvoerder. De storing zorgde in het hele land sporadisch voor problemen met vaste telefonie en internet via Vodafone Thuis.

KPN

KPN zegt dat het netwerk goed op de noodstroomvoorziening lijkt te zijn overgegaan. "Het was wel druk op het netwerk. Daardoor is congestie ontstaan", aldus een woordvoerder.

Veel mensen hadden door de stroomstoring thuis geen internet en telefoon meer. Onder meer UPC meldde dat zijn diensten uitvielen. 

Er lijken weinig websites te zijn getroffen door de storing, omdat datacenters doorgaans zijn voorzien van noodstroom. Wel lagen de sites van de NPO enige tijd plat. 

Crisis.nl

De website Crisis.nl is niet ingezet voor de stroomstoring, omdat de regionale websites van de veiligheidsregio's goed werkten. Bovendien gebruikten allerlei hulpdiensten en vervoersbedrijven, zoals politie, brandweer en de NS, Twitter om het publiek op de hoogte te houden.

Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die Crisis.nl beheert, zegt dat veiligheidsregio's zelf bepalen of de landelijke website de lucht in gaat: ''Dat gebeurt altijd wel in nauw overleg met ons, maar de autoriteiten in het gebied met de problemen zijn bepalend'', aldus de woordvoerder.

De laatste keer dat Crisis.nl werd ingeschakeld was tijdens de grote brand op industrieterrein Moerdijk in januari 2011. Door de massale belangstelling ging die toen overigens wel plat.