Het ministerie van Economische Zaken komt halverwege 2015 met een online dienst waarmee bedrijven hun privacyvoorwaarden kunnen versimpelen en transparanter kunnen maken.

Dat laat minister Henk Kamp maandag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Medio dit jaar moet er op Veiliginternetten.nl een instrument beschikbaar komen om bedrijven te helpen hun voorwaarden te verbeteren.

"Mijn ministerie heeft vorig jaar een samenwerking tussen overheid en marktpartijen geïnitieerd, waarmee in 2014 een aantal goede voorbeelden van transparante privacyvoorwaarden in kaart is gebracht. Deze zullen als basis dienen voor een online instrument, waarmee bedrijven op laagdrempelige wijze een goede (basis) privacyvoorwaarde kunnen genereren", schrijft Kamp.

Niet lezen

De dienst wordt ingezet omdat veel Nederlanders aangeven voorwaarden en het privacybeleid van online diensten die zij gebruiken niet lezen.

Van de mensen die de voorwaarden niet lezen doet zo'n 36 procent dat niet omdat de tekst te lang is, dat blijkt uit onderzoek van TNO onder een respectievelijke groep van 1.066 Nederlanders. Nog eens ruim 16 procent vindt ze te moeilijk.

Tegelijkertijd vertrouwen Nederlanders veel bedrijven niet met hun gegevens. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan weinig tot zeer weinig vertrouwen te hebben in de bescherming van persoonsgegevens door sociale media. In webwinkels heeft  58,4 procent van de mensen weinig of zeer weinig vertrouwen.

Toch gebruiken veel mensen sociale media, onder meer omdat ze sociale druk voelen, zo schrijft minister Kamp.

Gratis diensten

In het onderzoek van TNO stelt overigens zo'n 15 procent van de mensen het geen probleem te vinden persoonlijke gegevens te verstrekken in ruil voor gratis online diensten. 45 procent heeft daar wel moeite mee en 40 procent is neutraal.

Slechts 17 procent van de respondenten weet wie er bij zijn of haar gegevens kan. Ruim de helft van de mensen geeft aan dat niet te weten. Bovendien geeft een kwart van de Nederlanders toe niet op de hoogte te zijn van waarvoor persoonsgegevens gebruikt worden.

Het delen van gegevens leidt bij sommige mensen bovendien tot diefstal van deze informatie. Ruim 15 procent van de mensen is wel eens slachtoffer geweest van de diefstal van persoonsgegevens.