Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de werking van 'iPad-scholen', basisscholen waar kinderen hun werk grotendeels op tablets doen.

Uit het onderzoek moet onder meer blijken wat voor effect de scholen, een initiatief van Onderwijs voor een nieuwe tijd (O4NT), hebben op de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen.

Volgens O4NT maken de iPad-scholen het onderwijs interactiever en kan de technologie individuele talenten van kinderen naar boven halen. Critici zeggen dat de tablets zorgen voor concentratieproblemen en dat de technologie niet zorgt voor een efficiënter leerproces.

Video: Onderzoek naar effecten iPad-scholen

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Onderwijs Innovatie Groep en het Welten-instituut van de Open Universiteit. De uitvoering van het onderzoek is mede op initiatief van O4NT, maar volgens de onderzoekers wordt het onderzoek onafhankelijk uitgevoerd.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap financiert het onderzoek, dat over een jaar de eerste resultaten moet opleveren.

"Over dit concept bestaan veel meningen", stellen de onderzoekers. "Maar de meeste van die meningen lijken niet op feiten te zijn gebaseerd. Dit onderzoek gaat op zoek naar de feiten."