Universal, het grootste muzieklabel ter wereld, wil dat muziekstreamingdienst Spotify zijn gratis muziekdienst beperkt. 

Dat meldt the Financial Times op basis van anonieme bronnen. Universal zou licentieonderhandelingen met Spotify gebruiken om het bedrijf onder druk te zetten om veranderingen door te voeren. 

Volgens het label is de gratis, door advertenties ondersteunde dienst die Spotify levert niet verschillend genoeg van de betaalde premiumdienst, schrijft de krant. Bovendien zou de gratis dienst de verkoopcijfers uit online muziekwinkels zoals iTunes drukken. "De marktcijfers spreken voor zichzelf", zeg een anonieme bron. 

Spotify ontkent echter dat de gratis dienst de iTunes-verkopen kannibaliseert. Volgens de muziekdienst trekt de dienst juist een hele nieuwe doelgroep aan. Volgens Spotify is de gratis dienst bovendien noodzakelijk om betalende klanten aan te trekken. "Zonder gratis heeft betalen nog nooit gewerkt", reageert Jonathan Forster van Spotify. 

Universal heeft, net als veel andere platenlabels, een klein aandeel van ongeveer 5 procent in Spotify. Tot op heden leek het er altijd op dat het label het verdienmodel van Spotify ondersteunde. Rob Wells, het hoofd van de digitale afdeling van Universal en een van de grootste voorstanders van het model, verliet onlangs het bedrijf. 

Het verdienmodel van Spotify ligt sinds eind 2014 onder de loep nadat popartiest Taylor Swift al haar muziek terugtrok van de muziekstreamingdienst. De artiest zou te weinig verdienen aan de dienst.