Netflix test een compleet vernieuwd uiterlijk op pc's en tablets, waarbij de nadruk komt te liggen op veel grotere afbeeldingen.

Todd Yellin, hoofd productinnovatie bij Netflix, zegt tegen NU.nl te hopen dat het redesign de dienst van een virtuele videotheek naar een virtuele bioscoop transformeert.

Op tablets is de grootste verandering zichtbaar. Waar in het hoofdmenu nu nog verschillende horizontale rijen filmposters te zien zijn, wordt in de nieuwe interface per categorie de nadruk gelegd op één titel die de hele breedte van de tablet in beslag neemt. Daaronder wordt een rij horizontale beelden getoond.

Als een film of serie wordt aangetikt verschijnt een vernieuwd detailmenu met eveneens grote screenshots uit de video. Daaronder verschijnt een beschrijving van de titel en een vrij uitgebreide tekst die uitlegt waarom Netflix denkt dat de gebruiker de film in kwestie leuk zal vinden.

Reactie

In de webversie van Netflix zijn de virtuele dvd-hoesjes vervangen door horizontale beelden, die tegen een zwarte achtergrond worden getoond. Als de gebruiker met de muis over een titel beweegt dan wordt de foto uitvergroot.

Een pijltje leidt vervolgens naar een detailscherm dat binnen de webpagina wordt geopend. Hier is in verschillende tabbladen meer informatie over de titel te vinden, met net als op tablets de nadruk op grote afbeeldingen.

Yellin zegt dat de nieuwe interface al onder 200.000 van de 57 miljoen wereldwijde Netflix-gebruikers wordt getest. Als blijkt dat gebruikers langer lid blijven van de dienst en meer video's gaan kijken, zal het nog enkele maanden duren voordat alle Netflix-leden worden overgeschakeld op de nieuwe versie.

"Ik ben een bestuurder van Netflix maar het is uiteindelijk niet mijn beslissing of die van [directeur] Reed Hastings. Het is de beslissing van onze gebruikers", aldus Yellin. Hij zegt te verwachten dat de reactie op de nieuwe interface positief zal zijn, maar dat dat in de komende maanden pas definitief zal blijken.

Het nieuwe uiterlijk wordt vooral onder nieuwe Netflix-gebruikers getest. "Zij zien geen verandering. Dit is de enige interface die ze ooit hebben gekend."

Efficiënt

Uiteindelijk is het doel van Netflix niet alleen om het aantal leden en bekeken video's te verhogen. "We willen mensen zo snel en efficiënt mogelijk naar de content krijgen", zegt Yellin. "Een gemiddelde gebruiker kijkt negentig tot honderdtwintig seconden rond en ziet dan ongeveer zestig titels." Die keuzetijd wil Netflix zo veel mogelijk naar beneden krijgen.

Om dit te bewerkstelligen heeft Netflix ook op Playstations, Xboxen en smart tv's een test uitgevoerd onder 200.000 gebruikers. Bij het selecteren van een titel begon de video na enkele seconden automatisch af te spelen, zonder dat de gebruiker nog op een afspeelknop hoefde te drukken.

Het menu verdween in de eerste seconden van de video vervolgens langzaam naar de achtergrond. Volgens Yellin was de test een succes en wordt de functie in de zomer naar alle gebruikers uitgerold.