Tesla heeft 150 Apple-medewerkers bij het bedrijf weggekaapt en de iPhone-maker doet er alles aan om mensen terug te halen.

Dat schrijft Bloomberg vrijdag.

Volgens het Amerikaanse persbureau werken er minstens 150 voormalig Apple-medewerkers bij autofabrikant Tesla. Daarmee zou het bedrijf meer mensen bij Apple hebben weggehaald dan bij bijvoorbeeld grote autofabrikanten.

Tesla-ceo Elon Musk bevestigt tegenover Bloomberg dat er veel oud-Apple-medewerkers actief zijn binnen zijn bedrijf. Bovendien stelt hij dat Apple op zijn beurt probeert Tesla-personeel weg te kapen.

Bonus

Tesla bouwt elektrische auto's met vooruitstrevende technologie. Zo rust het bedrijf zijn modellen uit met een grote tablet als bedieningspaneel in het dashboard.

Volgens Musk biedt Apple zijn medewerkers een bonus van 250.000 dollar en een 60 procent hoger salaris dan ze bij Tesla krijgen. "Apple probeert alles om mensen van Tesla te rekruteren, maar tot nu toe is dat ze bij heel weinig mensen gelukt."

Apple wilde niet reageren op het verhaal.

Filosofie

Musk legt uit dat hij een voorkeur heeft voor voormalig Apple-medewerkers omdat de ontwerpfilosofie van de twee bedrijven grotendeels overeenkomt.

Adam Jonas, analist van de auto-industrie bij Morgan Stanley, stelt daarnaast dat software steeds belangrijker wordt en dat autobedrijven veranderen in technologiebedrijven. "Tesla heeft haast een oneerlijk voordeel nu software van 10 procent van de waarde van een auto de komende tien jaar naar 60 procent zal groeien."

Elon Musk

Anonieme medewerkers van Tesla die voorheen bij Apple werkten, laten aan Bloomberg weten dat ze hun overstap gemaakt hebben gebaseerd op de auto's van Tesla, maar ook vanwege ceo Musk. Hij wordt vergeleken met hoe Steve Jobs was bij Apple.

Tesla heeft vooral hooggeplaatste medewerkers overgenomen die bij de iPhone-maker ook een belangrijke functie hadden. Zo heeft George Blankenship drie jaar voor Tesla gewerkt. Daarvoor was hij medeverantwoordelijk voor de opzet van de fysieke Apple Stores bij Apple.

Doug Field is nog steeds werkzaam bij Tesla als vicepresident van de ontwikkeling van auto's en had bij Apple de leiding over het ontwerp van de Macbook Air, Macbook Pro en de iMac.

Lees ook: Tesla verwacht eerste te zijn met compleet zelfrijdende auto