Het aantal Nederlanders dat actief is op Twitter is in 2014 fors gedaald. Ongeveer 700.000 Nederlanders haakten dit jaar af.

Dat blijkt uit een jaarlijk social media-onderzoek van Newcom onder ruim 10.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder.

Het onderzoek schat het aantal Nederlandse Twitter-gebruikers op 2,8 miljoen, terwijl dat een jaar eerder nog 3,5 miljoen was. Het aantal dagelijkse gebruikers zou zijn gedaald van 1,5 miljoen naar 1 miljoen.

Werelwijd heeft Twitter 283 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Investeerders zijn al lange tijd ontevreden over de langzame aanwas van het aantal nieuwe Twitteraars. Daarom heeft het sociale netwerk geprobeerd om zijn site en apps begrijpelijker te maken voor nieuwe gebruikers. Deze week wordt bekend hoeveel mensen in het vierde kwartaal gebruikmaakten van Twitter.

Twitter laat desgevraagd weten geen cijfers over het maandelijks gebruik in Nederland te kunnen delen. "Kijkend naar de cijfers, kan ik wel melden dat wij ons hier niet in herkennen en zelf een tegenovergestelde trend waarnemen", aldus een woordvoerder.

Facebook

Facebook blijft veruit het populairste sociale netwerk. Het Nederlandse gebruikersaantal steeg dit jaar met 500.000 mensen naar 9,4 miljoen. Wel lijken sommige jongeren het netwerk de rug toe te keren. In de leeftijdsgroep 15 tot en met 19 jaar daalde het gebruik met 12 procent.

Videosite Youtube wordt door 6,8 miljoen Nederlanders gebruikt. Het aantal dagelijkse gebruikers ligt met 1,2 miljoen een stuk lager.

Ook het aantal gebruikers van Google+ blijft hoog met 3,9 miljoen in totaal en 1,3 miljoen dagelijks. Het is onduidelijk of ook het gebruik van Google+ om in te loggen op andere sites wordt geteld als een gebruik.

Instagram en Pinterest

Het aantal Instagram-gebruikers groeit snel. Er waren in 2014 1,8 miljoen Nederlanders actief op het fotonetwerk, 400.000 meer dan een jaar eerder. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg met 35 procent naar ruim 700.000.

Het aantal dagelijkse gebruikers van Pinterest noteert de snelste groei, met 101 procent naar ruim 250.000. In totaal zitten 1,6 miljoen Nederlandres op het digitale prikbord. 

800.000 mensen maken gebruik van Snapchat. Locatienetwerk Foursquare wordt snel minder populair en zou nog ongeveer 100.000 gebruikers hebben, waarvan slechts 31.000 dagelijks inloggen.