Pinterest gaat volgend jaar meer advertenties tonen. Het testprogramma wordt opengesteld voor alle adverteerders.

Dat maakt het bedrijf bekend in een blog.

Acht maanden geleden begon Pinterest met het aanbieden van 'Promoted Pins' aan een selecte groep adverteerders. Vanaf 1 januari kunnen alle adverteerders dergelijke gesponsorde berichten inkopen.

Op Pinterest kunnen gebruikers foto's en artikelen die ze leuk vinden op een soort digitaal prikbord pinnen. Andere gebruikers kunnen deze gepinde berichten weer 'repinnen'. Volgens het bedrijf presteren de gesponsorde pins net zo goed als normale pins en worden ze gemiddeld elf keer door gebruikers gepind.

Later in het jaar zal Pinterest het programma Pinstitute lanceren. Bedrijven krijgen daarmee beter inzicht in hoe hun advertenties presteren en op wie ze gericht zouden moeten worden. "Je leert welke pins het goed doen en wat 'pinners' belangrijk vinden", aldus het bedrijf zelf.

Omzet

De waarde van Pinterest, dat sinds 2010 bestaat, wordt geschat op 5 miljard dollar. Daarmee staat het op de negende plek van meest waardevolle tech-startups. 

Dit jaar toonde het bedrijf voor het eerst advertenties. Analisten verwachten dat het bedrijf in 2016 met deze vorm van adverteren 500 miljoen dollar kan binnenhalen. Het aantal actieve gebruikers van Pinterest ligt naar schatting op 70 miljoen.

Bekijk de tien hoogst gewaardeerde tech-startups