Enkele grote Amerikaanse filmmaatschappijen voeren in het geheim strijd tegen Google vanwege de faciliterende rol die het bedrijf zou spelen bij illegaal downloaden via internet.

Dat valt op te maken uit e-mails die uitlekten als gevolg van de hack bij Sony Pictures, waarover The Verge bericht.

Hierin wordt over een periode van meerdere maanden gesproken over 'Goliath'. Deze partij zou de voornaamste tegenstander zijn in de strijd van de filmmaatschappijen tegen piraterij. 

Hoewel Google niet bij naam genoemd wordt, is het waarschijnlijk dat met Goliath de zoekgigant bedoeld wordt. 

'Google faciliteert'

De invloed van het bedrijf, dat met zijn zoekmachine piraterij zou faciliteren, is de producenten een doorn in het oog, zo wordt duidelijk in correspondentie tussen de bedrijven.

Het zou andere anti-piraterijmaatregelen in de weg staan, zoals het dwingen van internetproviders om bepaalde websites met daarop illegaal materiaal offline te halen.

Via Googles zoekmachine is het relatief eenvoudig om een andere locatie te vinden waarop die bestanden te downloaden zijn. 

Geheime campagne

De maatschappijen zouden daarom een speciale campagne in het leven hebben geroepen om de macht van Google af te breken.

Dit in samenwerking met de Motion Pictures Association of America, een organisatie die de belangen van de Amerikaanse filmindustrie behartigt.

Als onderdeel van de campagne worden verschillende benaderingen geopperd, bijvoorbeeld het ondersteunen van juridische procedures tegen de zoekgigant.

Op basis van de e-mails leken de filmmaatschappijen bereid om daarvoor 500.000 dollar opzij te leggen.

SOPA 

Verder zouden zij ook geld hebben gebudgetteerd om onderzoek naar Google te doen om zo hun eigen rechtspositie te kunnen versterken.

De aanleiding voor de campagne is naar verluidt Googles reactie op het antipiraterijplan SOPA geweest. Het bedrijf riep Amerikanen in 2012 op om een petitie te ondertekenen om het wetsvoorstel van tafel te laten vegen. Dat gebeurde uiteindelijk ook.

De filmmaatschappijen hierdoor bang zijn geworden van de invloed die Google heeft, zowel politiek als bij het publiek.

De vermeende campagne tegen het bedrijf is opmerkelijk, omdat Google en onder meer Sony Pictures tevens samen in een geheime anti-pirterijgroep zouden zitten. Ook dat kwam naar buiten via recent gelekte e-mails