Facebook denkt aan like-achtige knop voor andere emoties

Facebook denkt aan een soort like-knoppen, maar dan voor de andere emoties die gebruikers kunnen ervaren als ze een bepaald bericht zien.

Dat meldt ceo Mark Zuckerburg donderdagavond tijdens een vraag-en antwoordsessie, die live via Facebook werd uitgezonden.

Een van de vragen was of Facebook van plan was om een dislike-, of vind ik niet leuk-knop te introduceren. Zuckerberg liet weten dat hij zo'n knop niet waardevol vindt, maar dat het bedrijf wel overweegt om variaties van de bestaande knop te introduceren.

Momenteel is het enkel mogelijk om een bericht al dan niet van een like te voorzien. Zuckerberg zegt te beseffen dat gebruiker soms andere emoties willen overbrengen, zoals bij verdrietige of moeilijke kwesties. 

Krachtiger dan reactie

Volgens hem kan dat nu al via een geschreven reactie, maar zou een like-achtige knop krachtiger kunnen zijn. Het bedrijf onderzoekt daarom de mogelijkheden om dit toe te voegen. Zuckerberg voegt er echter aan toe dat gebruikers de functionaliteit niet snel hoeven te verwachten.

Hij reageerde verder nog op de stelling dat Facebook een negatief effect heeft op de productiviteit. Zuckerburg hekelt daarbij de prominente rol die werk in het leven inneemt. 

Volgens hem is de gangbare opvatting van veel mensen dat werk eerst af moet voordat ze tijd kunnen besteden aan familie en vrienden. Zuckerberg is het daar niet mee eens en ziet het daarom niet als contraproductief om met hen in contact te blijven onder werktijd.

Lees meer over:
Tip de redactie