De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft na een rechterlijke uitspraak een bedrag van 550.000 euro boetes voor het bedrijf SD&P teruggebracht naar 60.000 euro.

SD&P kreeg de boetes in 2010 opgelegd door de toenmalige toezichthouder op de telecommarkt OPTA wegens het overtreden van het spamverbod.

Het bedrijf verzond ongevraagde sms-berichten aan consumenten die hun gegevens hadden achtergelaten op een commerciële website waarmee je kans kon maken op een gratis product. Die moesten daarvoor 1,50 euro per sms-bericht betalen.

ACM, waarin OPTA en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn samengegaan, heeft de boetes voor het grootste deel herroepen na een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven op het bezwaar van SD&P.

Deel boetes geschrapt

Het college oordeelde in juni dat een deel van de sms-berichten die SD&P verzond niet kan worden beschouwd als ‘direct marketing’ en daarmee niet onder het spamverbod valt. De boetes daarvoor, in totaal 400.000 euro, komen te vervallen.

De overige verzonden sms-berichten (de zogenoemde aanmeldberichten) beschouwt ACM wel als ‘direct marketing’. De toezichthouder matigt de daarvoor opgelegde boete van 150.000 euro naar 60.000 euro. Dit gebeurt omdat die overtreding minder ernstig wordt gevonden, nu de andere overtredingen niet overeind zijn gebleven.