Tumblr heeft Instagram van de troon gestoten als snelst groeiende sociale medium. Tumblr zag het aantal actieve gebruikers de afgelopen zes maanden met 120 procent groeien.

Dat blijkt uit cijfers van de Global Web Index. Het gaat hier om het aantal actieve gebruikers, niet om het totale aantal gebruikers. 

Pinterest zag het aantal actieve gebruikers met 111 procent groeien en staat daarmee op de tweede plaats. Instagram, dat eerde dit jaar nog op de eerste plaats stond, zakt naar de derde positie met een groei van 64 procent in de actieve gebruikers. 

Facebook is in absolute aantallen nog altijd veruit het grootste sociale medium met 1,35 miljard gebruikers. Wat groei betreft doet Facebook het echter een stuk minder goed: met een stijging van 2 procent in het aantal actieve gebruikers bungelt Facebook onderaan de lijst. 

Wanneer er wordt gekeken naar het absolute aantal leden is Pinterest het snelst groeiende sociale medium, met een groei van 7 procent. Op de tweede plaats staan respectievelijk Tumblr (45 procent) en Instagram (36 procent). Facebooks ledenbestand groeide met 6 procent.

In Nederland verschilt het gebruik van sociale netwerken niet veel van andere landen: Facebook is het meest gebruikte sociale medium. Twitter staat op de tweede plaats, Google Plus op drie. 

Berichtenapps

Snapchat was de afgelopen zes maanden de sterkst groeiende berichtenapp met een groei van ruim 55 procent. Facebook doet het echter ook goed met Messenger, dat ruim 50 procent groeide. 

Instagram, ook eigendom van Facebook, staat op de derde plaats met een groei van ruim 45 procent. Whatsapp, net als Instagram eigendom van Facebook, groeide met iets meer dan 30 procent. 

In totale aantallen is Facebook zonder enige twijfel marktleider in mobiele apps. Facebook is de meest gebruikte sociale app (447,11 miljoen gebruikers), Instagram staat in die categorie op de vijfde plaats met 165,78 miljoen gebruikers.

Onder de berichtenapps heeft Facebook met Messenger ook de grootste app in bezit, met 276,97 miljoen gebruikers. Whatsapp, dat dus ook eigendom is van Facebook, staat op de tweede plaats met 257,53 miljoen gebruikers.