Google heeft zijn Contributor-programma onthuld, een dienst waarmee gebruikers betaalde abonnementen op websites kunnen nemen.

De reclame op die websites, waaronder bijvoorbeeld ook uitingen via Googles eigen advertentienetwerk, wordt vervolgens niet meer getoond. 

Dat meldt Google op zijn website. Het gaat vooralsnog om een kleinschalige test met tien deelnemende Amerikaanse websites, waaronder Imgur, Mashable en het satirische The Onion.

Deelnemende gebruikers, die op uitnodiging worden toegelaten door Google, kunnen kiezen tussen één, twee of drie dollar per maand voor een abonnement op een van die websites.

Bezoekers met zo'n abonnement krijgen dan wel als vervanging van de reclame bijvoorbeeld een bericht te zien dat hen bedankt voor hun financiële bijdrage.

Alternatief voor reclame

Google hanteert zowel voor gebruikers als websites een wachtlijst bij het verlenen van toegang tot het Contributor-programma. 

Het idee van maandelijks betalen voor een website om zo geen reclame te zien is niet nieuw, maar is vooralsnog niet op grote schaal door een grote partij aangeboden.

Dat Google dit wil faciliteren is opmerkelijk, aangezien het bedrijf grotendeels afhankelijk is van advertentie-inkomsten, onder meer via reclame op websites van derden.

Het is niet bekend of Google op ieder afgesloten abonnement een marge hanteert en welk percentage dit is.