Yahoo heeft videoadvertentieplatform Brightroll overgenomen voor 640 miljoen dollar (ruim 510 miljoen euro). 

Dat bevestigt Yahoo-ceo Marissa Mayer dinsdag. Er deden er al berichten de ronde dat Yahoo op het punt stond om het bedrijf over te nemen.

Volgens Mayer wordt Yahoo met de overname het grootste videoadvertentieplatform in de VS. Het bedrijf draait bovendien goed: volgens Mayer krijgt het plarform dagelijks 2 miljard advertentieaanvragen binnen, en zal het bedrijf dit jaar 100 miljoen dollar aan omzet draaien. 

Brightroll werkt op het web, smart tv's en mobiele apparaten, en staat als advertentieplatform tussen de adverteerders en uitgevers in: adverteerders kunnen hun reclames op doelgroepen richten en plannen, en uitgevers kunnen vervolgens advertenties uit de Brightroll-catalogus toevoegen aan hun eigen materiaal.    

Brightroll werd in 2006 opgericht door ceo Tod Sacerdoti. Wat zijn positie na de overname wordt is nog niet bekend. Wel schrijft Mayer dat ze "niet kan wachten om hem, zijn visie en zijn team hier bij Yahoo te hebben." 

Yahoo heeft onder ceo Marissa Mayer tientallen startups overgenomen voor relatief kleine bedragen, bedoelt om talent binnen te halen. Yahoo zou zijn strategie echter hebben veranderd: door grotere bedrijven binnen te halen moeten de bedrijfsresultaten directer worden beïnvloedt.