T-Mobile heeft zijn klantenbestand in Nederland afgelopen kwartaal zien krimpen. In een jaar tijd verloor het bedrijf 570.000 klanten.

Dat blijkt donderdag uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Deutsche Telekom.

T-Mobile had eind september 3,96 miljoen mobiele klanten in Nederland, tegen 4,5 miljoen een jaar eerder. Het Duitse bedrijf schrijft de daling vooral toe aan de verzelfstandiging van het merk Simpel in augustus dit jaar en de verkoop van internetprovider Euronet.

Verder valt op dat zoals gebruikelijk de afgelopen jaren vooral het aantal prepaidklanten is afgenomen. In het derde kwartaal van 2014 ging het nog om 1,096 miljoen mensen terwijl dat er een jaar eerder nog 1,392 miljoen waren. Het aantal klanten met aan abonnement nam in dezelfde periode af van 3,142 miljoen naar 2,867 miljoen.

De omzet op de Nederlandse markt nam met 9 procent af, tot 376 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verbeterde met bijna 40 procent naar 161 miljoen euro.

Mark Klein, ceo van T-Mobile Nederland, laat weten tevreden te zijn met de resultaten: "In lijn met de markt neemt de omzet af, maar we weten opnieuw beter te presteren dan de markt. We laten zeer goede winstcijfers zien en blijven verder investeren in ons netwerk, onze proposities en onze service."