Soundcloud heeft een licensieovereenkomst gesloten met Warner Music Group. Daarmee is Warner de eerste grote platenmaatschappij die in zee gaat met de muziekdienst.

Dat bevestigt de muziekdienst dinsdag tegenover de Wall Street Journal

Elke keer dat er een nummer van Warner wordt afgespeeld op Soundcloud, zal de muziekdienst royalties betalen aan het label. Dit geldt voor de gratis, door advertenties ondersteunde variant, evenals als de betaalde dienst die in de eerste helft van volgend jaar wordt gelanceerd.

Bovendien zal Warner een aandeel van tussen de 3 en 5 procent nemen in de muziekdienst, zo melden ingewijden tegenover de krant. Dat percentage zou afgelopen juli met Warner en een aantal andere muzieklabels zijn afgesproken

Warner hoeft volgens de overeenkomst niet zijn hele catalogus te uploaden op Soundcloud, omdat de dienst vooral wordt gebruikt om nieuwe, onbekende muziek te ontdekken. Warner zal ook royalties ontvangen wanneer er muziekfragmenten worden gebruikt in remixes en mash-ups. 

Verlies

Het in Berlijn gevestigde Soundcloud heeft per maand ongeveer 175 miljoen unieke gebruikers, maar maakt bij lange na geen winst; In 2013 kwam de omzet op 11,2 miljoen euro, maar werd 23,1 miljoen euro verloren.

Deals met grote platenlabels, een advertentieplatform en een betaalde dienst moeten daar verandering in brengen. Naar verluidt is de dienst ook in gesprek met platenlabels Sony en Universal. Soundcloud werkt al samen met veertig kleinere labels en artiesten.