De Chinese internethandelaar Alibaba heeft aan het einde van september het aantal actieve klanten op zijn marktplaatsen zien stijgen tot 307 miljoen, van 202 miljoen aan het einde van september 2013. 

Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Alibaba beheert een netwerk van Chinese internetmarktplaatsen voor de zakelijke en de consumentenmarkt. Mede dankzij de sterke groei van het aantal gebruikers zag Alibaba de omzet in het afgelopen kwartaal met bijna 54 procent stijgen tot 2,74 miljard dollar (2,2 miljard euro) in vergelijking met een jaar eerder.

Vooral de omzet uit mobiele gebruikers ging daarbij zeer sterk omhoog naar 606 miljoen dollar. De nettowinst daalde echter met bijna 39 procent tot 494 miljoen dollar, onder meer vanwege lasten voor aandelencompensaties en een hogere belasting.

Naast de groei van het aantal gebruikers profiteerde Alibaba ook van meer inkomsten uit advertenties op zijn websites.

Hogere winst

Het is de eerste keer dat het in 1999 door Jack Ma opgerichte Alibaba met cijfers naar buiten is gekomen als beursgenoteerd bedrijf.

De winst per aandeel van het webwinkelbedrijf viel iets hoger uit dan analisten in doorsnee hadden voorspeld. De omzet werd gemiddeld geraamd op 2,61 miljard dollar.

In september ging Alibaba naar de beurs in New York waarmee 25 miljard dollar werd opgehaald. Het was daarmee de grootste beursgang ooit. De introductiekoers bedroeg 68 dollar per aandeel. De waarde van het aandeel is inmiddels gestegen tot bijna 102 dollar.