Ello, het sociale netwerk dat belooft advertentievrij te blijven en de gegevens van gebruikers niet te verkopen, heeft een investering van 5,5 miljoen dollar opgehaald.

De site werd onlangs plotseling populair nadat het sociale netwerk onder de aandacht kwam als de 'anti-Facebook'. In enkele weken kwamen er honderdduizenden nieuwe gebruikers op de site, die alleen op uitnodiging te gebruiken is.

Het nieuwe geld, afkomstig van verschillende durfkapitaalfirma's, zal worden geïnvesteerd in productontwikkeling. Met name de onderliggende technologie van Ello zal worden verbeterd om groeiende gebruikersaantallen te ondersteunen.

Ceo Paul Budnitz vertelt aan Recode dat Ello inmiddels één miljoen gebruikers heeft en dat er nog eens drie miljoen op de wachtlijst staan.

Interesse

Onduidelijk is hoeveel gebruikers ook langere tijd actief zijn gebleven op Ello. Na de hype van enkele weken geleden lijkt de interesse in het sociale netwerk weer te zijn verminderd. 

Ello zegt geld te willen verdienen door toegang tot extra functies te verkopen aan gebruikers. Zo moet de inkomstenstroom die andere sociale netwerken uit advertenties halen worden vervangen.

De bedrijfsvorm van Ello wordt donderdag veranderd in een 'public benefit corporation', waarmee het bedrijf ertoe wordt verplicht om het publieke belang te dienen. Investeerders kunnen daar in de toekomst geen verandering meer in brengen.