De videostreamingdienst Netflix heeft in het derde kwartaal minder nieuwe abonnees gestrikt dan het bedrijf had voorspeld. 

Dat maakt Netflix woensdag bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Op de beurs zijn de aandelen van het bedrijf ingestort na de bekendmaking van het nieuws.

De streamingdienst wist vorig kwartaal 3 miljoen nieuwe klanten binnen te halen, waarvan 1 miljoen in de VS. Die aanwas was kleiner dan de 3,7 miljoen nieuwe klanten die het bedrijf had voorspeld. Volgens Netflix hangt de langzamere groei samen met een prijsverhoging die in het kwartaal werd doorgevoerd.

Nieuwe klanten betalen nu 8,99 euro of dollar per maand, waar dat eerder nog 7,99 was.

Omzet

Nabeurs zakte het aandeel Netflix op de Nasdaq met ruim 26 procent naar 330 dollar.

Netflix zag zijn omzet wel met bijna 40 procent groeien ten opzichte van een jaar eerder, tot 1,2 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 59 miljoen dollar, tegen 32 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2013. 

Netflix wees erop dat de groei van het abonneebestand in voorgaande kwartalen de verwachtingen juist overtrof. Voor de laatste 3 maanden van 2014 rekent het bedrijf op 4 miljoen nieuwe leden. In totaal heeft Netflix wereldwijd ruim 53 miljoen abonnees.

HBO

Kabelzender HBO, een van de grootste rivalen van Netflix, maakte woensdag bekend dat het een online streamingdienst zou beginnen waarvoor geen tv-abonnement nodig is. Mensen zonder tv-abonnement kunnen nu helemaal nog geen HBO kijken.

Netflix zegt zich geen zorgen te maken over de verandering bij de rivaal. Volgens het bedrijf is er genoeg ruimte voor beide spelers op de markt voor internet-tv.

In een interview met Cnet voorspelt Netflix-ceo Reed Hastings bovendien dat HBO de tv-strategie van Netflix zal kopiëren. Hij denkt dat HBO ook hele seizoenen van tv-series tegelijk online zal zetten, zodat kijkers deze in één keer kunnen bekijken.

"Een aantal jaar zullen ze natuurlijk nog zeggen: 'Dat heeft geen zin.' En dan zullen ze het toch doen", aldus Hastings.

Eén jaar Netflix: de strijd om je vrije tijd, en om Adam Sandler