Iets meer dan een jaar geleden kwam de film- en tv-streamingdienst Netflix naar Nederland. Inmiddels kijken ongeveer een miljoen mensen naar de dienst. NU.nl maakt met ceo Reed Hastings de balans op.

Hastings richtte Netflix in 1997 op samen met Marc Randolph, toen om dvd's via internet te verhuren. Het bedrijf begon tien jaar later de overstap naar streaming, al worden in de VS ook nog steeds dvd's op de post gedaan.

De afgelopen jaren breidt Netflix ook wereldwijd fors uit. Vorige maand werden nog zes nieuwe Europese landen toegevoegd aan het portfolio. Ook stapt Netflix steeds vaker in de rol van producent, bijvoorbeeld van series als House of Cards en Orange is the New Black.

Na een periode in Luxemburg is het Europese hoofdkantoor van Netflix onlangs verhuisd naar Amsterdam. De tapijten zien er nog gloednieuw uit en posters van Netflix-sterren als Kevin Spacey en Taylor Schilling zijn vers geïnstalleerd.

In een van de vergaderzalen met namen van films die zich in Amsterdam afspelen - Ocean's Twelve, Diamonds Are Forever - noemt Hastings het eerste jaar in Nederland "fantastisch". "We zijn erg blij met de reacties van de Nederlandse consumenten."

Onlangs bleek uit een enquête dat ongeveer een miljoen mensen toegang hebben tot Netflix. Klopt dat?

"Enquêtes zijn de juiste manier om dat te meten. Bij een goed onderzoek zou de foutmarge niet meer dan 5 procent moeten zijn."

Hoe gaat het hier in vergelijking met andere recente Europese lanceringen?

"Het is vergelijkbaar met België, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk. De enige landen waar we echt verschillen zien liggen in Latijns-Amerika, waar een kleiner deel van de mensen breedbandinternet heeft. Daar is het hebben van breedband meer een nichefenomeen, al verandert dat ook."

Bij de lancering zei u in te zetten op het aanbieden van Scandinavische misdaadseries en documentaires voor de Nederlandse markt. Was dat een goede strategie?

"Het heeft geen groot verschil gemaakt. We dachten dat de Nederlandse smaak kunstzinniger zou zijn, maar het blijkt erg te lijken op die van alle anderen."

Wie ziet u in Nederland als de voornaamste concurrentie?

"Je hebt natuurlijk Videoland en anderen die on-demand televisie aanbieden, maar dat is een verkeerd beeld van de concurrentie. Want als je op woensdagavond naar huis gaat, zijn er veel manieren waarop je kan ontspannen. Je kan bier drinken, bordspellen spelen met een vriend gamen, internetten, tv kijken, Netflix of Videoland gebruiken, of illegaal downloaden. Eigenlijk moeten we met al die dingen concurreren. Als wij dat twee of drie keer per week winnen ben je een tevreden abonnee."

"Daarom merken we het in onze cijfers eigenlijk niet als een ander bedrijf, zoals UPC, een streamingdienst introduceert. Niet omdat het geen goede dienst is, maar omdat het gewoon nog een concurrent voor je tijd is, net als bijvoorbeeld de Olympische Spelen of het Eurovisiesongfestival."

Maar er zijn wel minder online-diensten die met u concurreren voor film- en tv-rechten.

"Er zijn niet veel internetconcurrenten, maar dat is in veel landen zo. Film1 wordt waarschijnlijk afgesplitst als onderdeel van de UPC-overname [van Ziggo, red.], maar we hebben in het verleden veel geboden tegen Film1 en alle tv-kanalen."

"Als we in Frankrijk en Duitsland bieden op rechten is het ook niet tegen de internetdiensten. Die zijn niet groot genoeg, ze hebben niet genoeg geld. We nemen het op tegen de bestaande kabelnetwerken."

Jullie gaan zelf vier films met Adam Sandler produceren. Waarom?

"We willen bekendstaan als het Adam Sandler-platform, net als we het House of Cards-platform zijn. Door vier films te doen krijg je een ritme en word je dé plek ervoor, net als bij een tv-serie."

Komen die films ook in de bioscoop?

"Daar staan we open voor, maar meestal worden we geboycot door de bioscopen. Wij zien bioscopen als restaurants. Je kan thuis eten koken, maar het is leuk om af en toe uit eten te gaan. Maar je kan op beide plekken biefstuk eten. Bioscopen zijn onderdeel van het landschap, maar de meeste mensen willen thuis films kijken."

Hoe belangrijk zijn originele tv-series en films voor jullie? Is het de extra investering waard?

"Het is steeds belangrijker om toegang te hebben tot de first window, zodat mensen er niet op hoeven te wachten. Er is geen bedrag dat wij een bestaande filmstudio zouden kunnen betalen om een film direct online te zetten als hij in de bioscoop komt. Dus daar moeten we zelf geld in steken."

Vorig jaar zeiden jullie mogelijk een Nederlandse serie te willen maken. Hoe staat het daarmee?

"We staan er open voor, maar we moeten de juiste serie vinden. We zoeken bijvoorbeeld iets als [de Franse Netflix-serie] Marseille, dat draait om een familiedynamiek. Of zoals [de Noors-Amerikaanse serie] Lilyhammer, over een vis op het droge. Dan is het wereldwijd interessant. We gaan niet proberen om Boer zoekt vrouw beter te doen dan een lokale Nederlandse producent."

Ik gebruik Netflix nooit in de trein, want ik ben bang dat mijn databundel op raakt. Wat is uw oplossing daarvoor?

"We hebben geen goede oplossing. Als je een databundel van 2 of 5 gigabyte hebt ga je daar met video te snel doorheen. We zouden graag een oplossing zien waar je een gigabyte kon bijkopen voor 10 of 20 eurocent, maar de providers straffen je nu als je over je limiet gaat. Ze willen je naar een duurder abonnement krijgen, waardoor mensen bang zijn om te veel te gebruiken. We denken dat het zal worden opgelost door meer concurrentie, maar we hebben nu nog geen oplossing."

Kunnen jullie niet samenwerken met providers om Netflix buiten de bundel aan te bieden?

"Daar zouden we open voor staan, maar ik zie het niet snel gebeuren."

Waarom kan ik House of Cards dan eigenlijk niet downloaden voor ik de trein in stap? Het is jullie eigen serie, dus in tegenstelling tot andere series hebben jullie daar toch de rechten voor?

"Dan wordt het ingewikkeld, omdat consumenten soms iets wel kunnen downloaden en soms niet. Eigenlijk wil je ook helemaal niet downloaden. Het is als je auto voltanken. Dat doe je wel, maar als het op een dag niet meer hoeft, dan denk je: 'Wauw, weet je nog hoeveel tijd we daar aan kwijt waren?' Het is beter dan helemaal niet kijken - dat is het probleem nu - maar we denken dat netwerken steeds sneller en beter en goedkoper worden."

Ik kijk buitenlandse versies van Netflix wel eens via een VPN. Wat vindt u daarvan?

"VPN's verhullen meestal dat je ze gebruikt, dus dat kunnen wij niet zien."

Deze VPN wordt door uw concurrent Hulu wel geblokkeerd.

"Als Hulu hem blokkeert, dan moeten wij dat ook doen."

Vindt u dat echt belangrijk of is dat puur een juridisch standpunt?

"Als we een dienst eenmaal aanbieden, dan moeten we de rechten van de contenteigenaren respecteren. Zij zeggen bijvoorbeeld: het is prima als je een Disney-film aan je Nederlandse klanten wil aanbieden, maar dan moet je er daar wel voor betalen."